2018-09-04

Tobias Karlsson gör tredje repetitionen av To be continued ... 8b/+ i Niemisel

Filmtajm! Tobias Karlsson går från klarhet till klarhet och repeterade just Andy Gullstens «To be continued ...» 8b/+, en av de svåraste lederna i Niemisel, och den svåraste rena linjen, fri från varianter. Nu förväntar vi oss att racet att förlänga leden till toppen av klippan är i full gång!


Foto: Kristoffer Lindbäck

Köp vår förare: Norra Kustlandet, klättring i Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten
kommentarer

2018-06-02

Gaisenjargaträff 28 Juni - 1 Juli

Johan Norén bjuder in till en "Inofficiell Gaisenjargaträff" 28 Juni till  - 1 Juli. Gaisenjarga är, för den som inte känner till det, förmodat ett av Sveriges största boulderområden beläget vid Abisko 65 km nordväst om Kiruna.

Fredrik Hansson är en av de lokala entusiasterna och även författare av guideboken "Gaisenjarga - bouldering in the Subartic". Det finns även en äldre, enklare variant av boken som PDF här. Sedan självklart en icke lika överskådlig variant på 27crags.

Mer info om träffen hittar ni på Johans facebookevent.

Skynda dit innan myggen kommer!

Fredrik Hansson bouldrar i Gaisenjarga, våren 2018 (Fredriks eget arkiv)

Köp vår förare: Norra Kustlandet, klättring i Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten
kommentarer

2018-04-26

Blåbergsträff 26-27/5, 2018

UKHK bjuder in till Blåbergsträff vid en av norra Sveriges mest anrika klippor. Planera helgen i förväg och ladda upp peppen genom att beställa och bläddra i vår förare "Norra Kustlandet".



Blåberget finns självklart med i vår förare: Norra Kustlandet, klättring i Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten
kommentarer

2018-04-21

Rättelse till Norra Kustlandet



Vi har för avsikt att släppa mindre rättelser och kompletteringar till vår fina förare som släpptes 2015.

Först ut blir boulderområdet Karlsvik utanför Umeå (s.205) där siffrorna blivit förskjutna.

Rättelsen laddar du ner i högupplöst PDF format HÄR.


Köp vår förare: Norra Kustlandet, klättring i Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten
kommentarer

2018-03-18

Kristoffer Lindbäck i Siurana


Foto: Matilda Söderlund
När en femdagarslucka i Fysioterapeutstudierna uppenbarade sig satte sig Luleås egen landslagsman, Kristoffer Lindbäck på planet till Spanien med Siurana som slutdestination. Syftet med resan var främst att testa någonting hårt och få en uppfattning om vad graden 9a innebär. Detta kommer sedan sättas i relation till det projekt som Kristoffer bultade upp i Niemisel förra säsongen.

Tillsammans med Matilda Söderlund har det kollats på lite olika intressanta projekt att komma tillbaka till, varvat med att klättra andra fina leder.


Foto: Matilda Söderlund

Fyra klätterdagar resulterade i bland annat i en 8a flash, 7c+ os, 8a och 8a+ rp samt några lättare onsighter.


Vad har du främst lärt dig av resan?

Det är väldigt utvecklande för ens klättring att prova hårda projekt då man verkligen inte kan fuska med fotarbetet genom att hålla i hårdare.

Hur ser din planering ut för resten av våren?


Nu åker jag till Göteborg för sex veckors praktik och kombinerar det såklart med en massa klättring. Sen är det SM i Skellefteå redan nästa vecka och det går ju inte att missa. Förhoppningen är väl att ha övertag på hemmaplan. Efter praktiken blir väl det stora målet att lista ut flytten på projektet i Niemisel och därefter är det väl bara ladda inför sommarens världscuptävlingar i Chamonix och Briacòn.


Kristoffer klättrar "Anabolica, 8a". Foto: Nils Winell


Köp vår förare: Norra Kustlandet, klättring i Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten
kommentarer

2018-02-18

Styrketräning för klättring, 1

Klättring är en underbar aktivitet. Inte nog med att det är en livsstilssport i den allra bästa bemärkelsen, allsidig klättring tränar i någon mån alla fem fysiska grundfärdigheter: styrka, rörlighet, snabbhet, koordination och uthållighet.

Finns det därför någon anledning för klättrare att ägna sig åt fysträning, det vill säga träning som ägnar att öka fysiska grundfärdigheter, men inte utgör själva sporten i sig. Man kan ju bli starkare genom att bouldra eller klättra kaminsprickor, rörligare av att stämma sig upp i ett dieder eller mellan tufor, etc...

I vissa fall, ja. Låt oss börja med styrketräning.

Styrketräning, del 1. För vilka och varför?

Vad finns det för anledning för en klättrare att också ägna sig åt styrketräning? Några väl etablerade fördelar med styrketräning är:

1.     Bindväv som senor, ledband (ligament) och ledkapslar blir starkare. Detta hjälper förhindra skador. Skadad bindväv återskapas också snabbare med (re­habil­iterande) styrketräning.
2.     Efter långvarig tung styrketräning blir skelettet starkare, vilket också hjälper att förhindra skador.
3.     Motoriken. Både nervsystemets effektivitet och den koordination som krävs för att genomföra en rörelse runt leden som tränas förbättras.
4.     Musklerna (både muskelceller och omgivande strukturer) blir grövre och starkare.
Detta är ju intressant i sig, men klättring ger också flera av dessa fördelar—och tränar samtidigt upp klätterfärdighet.
Nackdelen med styrketräning är att den har liten eller ingen direkt effekt på klätter­färdig­het, och att övrig träning kan ta tid och energi från klättring. Säg att du t.ex. klättrar två gånger i veckan på en stabil svårighetsgrad. Om du lägger till 1–2 styrkepass i veckan och över tre månader kraftigt förbättrar dig på några styrkeövningar, vilka som helst (pullups, armhävningar, plankan, …) kommer din klätternivå inte att stiga över­huvud­taget eftersom varken plankan eller uppdragning i räck är klätter­flytt. Det enda som kan göra dig bättre på klättring är att klättra svårare boulder och leder.
Styrketräning kan göra dig fysiskt förberedd på att göra svårare klätterflytt, och det kan faktiskt hända att du helt enkelt saknar tillräcklig styrka för vissa flytt (något som är helt uppenbart i fall med långa dynos t.ex.).
Bör en klättrare också ägna sig åt styrketräning? Det korta svaret är nja: det beror på träningsbakgrund, ålder, kön, tillgänglig tid och mål med träningen, men beror inte alls på klätterfärdighet.

För träningsnybörjare

En del som upptäcker klättring har aldrig gillat sport, och har kanske inte alls sportat förutom på skolans idrottslektioner. I så fall är klättring på topprep ett säkert sätt att uppnå alla fördelar ovan, utan stora risker för träningsskador. Om det finns tid och lust för styrketräning är det en god idé.
Dagens moderna boulderhallar har dock tyvärr alldeles för höga väggar för icke-atletiska personer. En helt otränad vuxen kan få allvarliga skador av låga fall, även med en perfekt landning. De som aldrig ägnat sig åt idrott tidigare bör i största möjliga mån inte hoppa ner på madrasser (nedåtklättring är bättre) och måste göra något för att fysisk förbereda sig för fall—klättring på topprep eller förberedande styrketräning (cirkelgymnastik, yoga eller styrketräning). Några månader till ett halvår av förberedande träning borde räcka.

För de något tränade

För de som har lång erfarenhet av någon form av idrott, och någon erfarenhet av styrketräning i någon form, vare sig gymnastik (yoga på indiska), cirkelträning, tyngdlyftning, eller stabilitetsträning, – men mindre än tre års sammanhängande systematisk styrke­träning är i egentlig mening träningsnybörjare. Jag kallar dem dock något tränade.
De bör göra någon form av styrketräning. Till att börja med cirkelträning i anslutning till klätterpass, men allt eftersom vikt/svårighet ökar bör fokuserade pass genomföras under delar av året.

För barn

Ju tidigare barn startar med styrketräning desto starkare, bättre koordination och skadefriare är de, ända upp i vuxen ålder. Styrketräning ger också bättre självkänsla, fram­för­allt för tjejer under pubertetsåren. Normalt består styrketräningen av kropps­be­last­ande övningar i anslutning till annan idrott (som t.ex. klättring). Träning med vikter undviks normalt av praktiska anledningar (minst en tränare per barn behövs om man arbetar med fria vikter).

För kvinnor

Alla kvinnor bör utöver klättring också ägna sig åt styrketräning. Otränade män och kvinnor har i allmänhet ungefär samma relativa styrka i ben och runt höfterna. Kvinnor är dock dramatiskt mycket svagare i överkroppen, och har dessutom troligtvis haft mindre fysträning under uppväxten än män. Kvinnor har färre muskelfibrer än män och behöver tung styrketräning för att rekrytera alla tillgängliga muskelfibrer, och i de fall då muskeltillväxt är önskvärt behöver de kanske göra mer övningar än män.
En annan anledning för kvinnor att ägna sig åt tung styrketräning är att det motverkar benskörhet.
När det gäller övningsval och last är det inte mycket som skiljer mellan män och kvinnor, men kvinnor bör i allmänhet ha högre träningsfrekvens och undvika styrketräning enbart under korta perioder.

För medelålders män

Med stigande ålder har män allt lägre halter av könshormon, så av samma anledning som kvinnor bör män aldrig upphöra med styrketräning.

För unga män


För en ung (sjutton till trettio år) manlig skadefri klättrare med mångårig erfarenhet av regelbunden klätterträning (flera gånger i veckan, året runt) med en god bakgrund inom allmänt förberedande träning (styrketräning eller atletiska idrotter regelbundet och sammanhängande i mer än tre år) behövs väldigt lite eller ingen allmänt förberedande styrketräning. Den styrketräning som görs bör vara i hög grad specifikt anpassad till klättring. För oss övriga bör allmän styrketräning vara en del av vårt program.

Köp vår förare: Norra Kustlandet, klättring i Ångermanland, Västerbotten och Norrbotten
kommentarer