2012-02-22

Oskar Roshed


O. Roshed visar den andalusiska frukostdieten:
bocadillo med serano och spansk ost.


Kiruna, en liten stad halvvägs upp på tundran, byggdes upp vid foten av ett stort berg som för stålets skull till hälften skyfflats bort och på järnbanan förts till kusten. Fjällskiffret är rikt på järn men fattigt på klätterbar klippa. Nästan jämt är det vinter. Kirunas klättrare fostras i dagbrottet, från Ulf Björnberg på 70-talet, via sportklätterpionjärerna på 80-talet till dagens generation häpnadsvärt duktiga och motiverade klättrare: Johanna Tiensuu Stålnacke, Malin Holmberg, Sofie Björkman, Fredrik Hansson, Urban Dufva, Oskar Roshed, m.fl.*

De flesta lämnar, precis som stålet, dagbrottet bakom sig. Många hamnar liksom 70-talsföregångaren i Göteborg. Just Oskar Roshed återvände ett slag från Göteborg till Norrbotten för att göra AT på Sunderbyns sjukhus, och hann under de åren riva av i stort sett alla leder i fyrkantenområdet. När klättringen tog slut flyttade han tillbaks till västkusten. I dagarna kom Oskar tillbaka från en produktiv tvåveckorstripp till El Chorro då han gjorde bland annat följande leder (Oskars kommentarer inom parantes):

* El oráculo 8b (Sträckt 80-meters rep. Kul med slutcrux. Skulle själv inte ge 8b, men cruxet passade mig.)

* Randy 8a+ (Skulle säga ner ett snäpp. Finns ett jam!)
* Conexión Lourdes 8a+ (Mkt pinch och knälås)
* Smashing pumpkins direct 8a+ (Gillade verkligen, resans bästa. Bultad enligt gamla skolan.)

* Pepe el boludo 8a (Lätt om man kan jamma och smyga. Kanske ner ett snäpp).
* Trainspotting extension 8a (Konstig dyno som är lite svår att gradera.)
* Todo tiene su fin 8a (Slabb med chipp. Kul efter allt brant. Kan vara soft, gick snabbt.)


Det är något märkligt med Kiruna. I år kommer enligt min prognos** 40-50 svenskar att klättra 8b eller hårdare. Av dessa är 4 från Kiruna. Kiruna har väldigt långt från en tiondel av Sveriges befolkning, ja väldigt långt från en hundradel med.

Jag frågade Oskar om vad han tror det beror på

Min teori: Pudde, Malin, Ubbe (minst aktiv under sin Kiruna-tid) och jag började väl klättra under och efter Peter Öhmans era. Peter var för mig en förebild som var bra på all typ av klättring och är en väldigt inbjudande person. Det var aldrig problem att följa med. Snabb inskolning i trad, sport, is, mix, etc... Jag tror att Kiruna Klätterklubb haft (har?) en bra anda. Luossa är väldigt nära (ingen bil krävs) och erbjuder tekniska leder. Nu finns det väl flera leder över 8a och Puddes projekt är en förlängning på hans 8b. Så förmodligen >b. Jag har även kvar en grej eller två som borde göras.

Lule är väl samma. Alla känner alla och det är lätt att komma in. Niemi nära och där är det bara nöta ner [lederna], upp till 8a i alla fall.


-------
Fotonoter:
* Några nämnda, många glömda, men vad tror ni? Jag får ju inte direkt betalt för att skriva det här...
** För två år sedan räknade jag lite löst och kom fram till ett trettiotal som gjort, eller jag gissade gjort 8b eller hårdare under året; och det har ju inte direkt blivit svårare sen dess, så säg 40-50.
kommentarer